Amcar Norge passert 25000 medlemmer

Amcar Norge passert 25000 medlemmer

Publisert av Gunnar Svennevik den 10.12.21.

AMCAR har nå passert 25.000 medlemmer, og da må det være lov å slå seg litt på brystet. En viktig del av suksessen er selvsagt de åpenbare medlemsfordelene, hvor kanskje spesielt det med forsikring ubegrenset veihjelp uten egenandel og kyndig teknisk og juridisk bistand er åpenbare goder som er kjekt å ha.

I tillegg er det mange bilentusiaster der ute, som vet at vi har utrettelig kjempet for den norske bilentusiasten, med mange harde lange kamper opp gjennom årene mot myndigheter og politikere. Det innebærer også å samarbeide godt med myndigheter og politikere, noe som kun er mulig gjennom å gjøre en 100 prosent dønn seriøs jobb. Dette har vært viktig for oss, og har også gitt oss ett godt rykte i så måte. Særlig med tanke på at ikke alle andre bilorganisasjoner virker å være like opptatt av å jobbe for bilentusiasten. Noen har satset tungt på å støtte syklister og kun elbilister, på bekostning av den tradisjonelle bilentusiasten, men den veien har aldri AMCAR gått ned, og kommer aldri heller til å gå ned. Vi vil alltid kjempe for den norske bilentusiasten, og utfordringene står i kø i årene som kommer: Forbudssoner, forbud av salg av nye biler med forbrenningsmotor, tilgang til 98 oktan bensin, retten til å skru selv på egen bil og veiprising. Bare for å nevne noe. 

Dessuten har man det menneskelige aspektet. Jeg tror at det at vi som jobber her på AMCAR er genuine bilentusiaster også er med å øke kredibiliteten. Sjefen sjøl – Hilberg Ove – bygde sin egen mystery engine da han var 16, og kjører alt fra en egenkomponert Corvair til en Citroën SM, med en frekk Plymouth Arrow på vei. Han har også en 1962 Renault Dauphine Gordini, en Mini Cooper John Cooper Works pluss en 1965 Chevelle racerbil som står på vent. Inne på teknisk finner vi Thomas som har et 30 Ford Tudor rod-prosjekt på gang, i tillegg til en kul 1960 VW Boble og en 1978 Yamaha Caferacer under oppbygging. Brage kjører to Camaroer (1976 og 2002-årgang), mens veteranen Stein har en flott klassisk Jeep CJ-7. Are stiller med 1932 Ford Rod, en senket Silverado Street Struck, en BMW E36 driftebil, en 1986 Porsche 911 Carrera 3.2, en 1973 VW Boble, en 1970 Datsun 1800 og ett 1934 Ford lastebil rod-prosjekt. Nyansatte Marius kjører Formula Offroad, og har bygd seg egen racer med LS-motor.

På forsikring finner vi Frank som kjører Challenger R/T og Harley-Davidson, mens Thor og Emil har solgt sine Corvette C6, og vi venter alle i spenning på hva de vil kjøpe som erstatning. Karianne har en klassisk Ford Thames varebil, pluss at hun og ektemannen cruiser rundt i en Dodge Ram SRT10 .

På markedssiden finner vi Henning, som er av den tradisjonelle Amcar-skolen, med en sterk forkjærlighet for Cadillac, inkludert to ulike 1957 Cadillac Eldorado og en 1995-modell, samt en Jeep Grand Wagoneer under oppbygging. Hans makker Asbjørn har sammenfallende smak, og har også en Grand Wagoneer som nærmer seg ferdigstillelse. Han har også en Cadillac Escalade, samt en bøs 1970 Buick GS455 Stage 1, og en BMW 850i. Tredjemann inne på marked er Bjarne, som har eid mer biler enn noen andre på huset, og som kjører tre sprelske briter (en Jaguar XJ-S, en TVR 350i og en Lotus Esprit), samt to Alfa Romeo Giulietta Sprint.

Så må vi ikke glemme vår sekretær Mary som akkurat har kjøpt seg en 1957 Thunderbird. På mediaavdelingen finner vi Marte som har en stilig modifisert 1965 VW Boble, mens Jonas kjører ombygd Volvo Amazon med luftfjæring og en nyere Toyota Celica. Stian kjører en heftig småtrimmet Nissan 300ZX, og sysler også med en Corvette C4. Til slutt er det meg selv som helst går for det litt mer sære, med merker som Bristol, Maserati og Monteverdi i porteføljen, samt et par bisarre mikrobiler, en Yamaha XS 500 caferacer bygd som en tribute til slagskipet Yamato, en ekstrem kit-car, pluss en Dodge Magnum SRT8.

Fellestrekket som du kanskje ser er at vi som jobber her er opptatt av bil. Og det er entusiastbil i alle former, Her diskuteres det bil til alle døgnets tider, og med så ulike preferanser som vi har, blir det mye diskusjon.  

Redaktørartikkel på trykk AMCAR # 10 – 2021

Av Lord Arnstein Landsem